HomeBestemmingenFrankrijkWandelen in Mesquer-Quimiac (Bretagne)

Wandelen in Mesquer-Quimiac (Bretagne)

Bewaren
Bewaard

Mesquer-Quimiac ligt op de noordelijke punt van Loire-Atlantique, de streek in het zuiden van Bretagne. Het dorp is ingeklemd tussen open zee, een riviermond en de uitlopers van het moeras van de Grande Brière. Tijdens deze wandeling maak je met al deze aspecten kennis. Trek waterdichte schoenen of laarzen aan. Het kan drassig zijn in het moeras.

Wandelen in Mesquer-Quimiac
Kercabellec: beginpunt van de wandeling

Routebeschrijving

Sla aan de noordkant van de brug in Kercabellec het wandelpad langs het water in, richting Pointe de Merquel. Het pad buigt naar links en voert verder langs het strand en de baai. Sla aan het eind van het strand rechtsaf, loop even over de weg (kijk goed om je heen, je hebt aan beide kanten zeezicht!) en ga ter hoogte van een witte kapel rechtsaf naar een kleine haven.

Neem aan het eind van de haven de trap omhoog en vervolg je weg over een hoger pad. Je komt uit bij Pointe de Merquel, waar je op een uitkijkpunt informatie vindt over de vele vogelsoorten in het gebied.

- Advertentie -

Vervolg je weg aan de andere kant van de landtong in zuidelijke richting, nu met uitzicht op open zee. Het heeft hier wel iets weg van Dinard, met in de verte zicht op mooie villa’s. Daal, als het pad bovenlangs het strand ophoudt, via een trap af en wandel verder over het zand tot je bij crêperie Le P’tit Caboulot aankomt.

De haven van Kercabellec

Bij laag water loop je door over het strand en neem je aan het eind het rotspad om de punt heen. Volg dit pad tot het volgende strand. Sla daar linksaf een weggetje in (Impasse du Lann Guy), dat uitkomt op Rue de Kerdondec. Ga hier rechtsaf.
(Let op: staat het water ter hoogte van de crêperie te hoog voor het rotspad, wandel dan verder over de weg (Rue de Kerdondec) tot je ter hoogte van de Impasse du Lann Guy komt. Vervolg bij Rue de Kerdondec.)

Langs het moeras

Ga op Rue de Kerdondec na een paar honderd meter linksaf een leuk bochtig straatje in langs lage oude huisjes (Passage de Kerdondec) en na vijftig meter linksaf een vergelijkbaar straatje (Chemin de la Chambre). Neem de eerste weg rechts, die uitkomt bij het moeras. Ga hier rechtsaf, een smal pad langs het water. Nadat je via een brug het water bent overgestoken en over een dijkje verder bent gelopen, kom je uit op de weg.

Ga even linksaf en over het water meteen linksaf het wandelpad op richting Kercabellec. Het loopt dicht langs het water en kan zeer modderig zijn. Neem ter hoogte van de loods van de Société Nautique de Kercabellec het rechtse van de twee paden die rechtdoor gaan. Het voert onder bomen door en brengt je met een bocht naar rechts terug in Kercabellec. Sla aan het eind van het pad linksaf, ga een bruggetje over en wandel linksaf over de weg terug naar de haven.

Mesquer-Quimiac praktisch

Route-informatie

Begin- en eindpunt: brug bij haventje van Kercabellec
Lengte: 6 kilometer
Duur: 2 uur
Horeca:
aan het begin en het eind van de wandeling kun je iets drinken bij Café du Port, aan de haven van Kercabellec. Halverwege passeer je bij het strand van Quimiac crêperie Le P’tit Caboulot.

De beste reisgidsen

Reisgids ‘Het echte Bretagne’

Deze wandeling is afkomstig uit ‘Het echte Bretagne’, onze eigen gids over deze regio. Met uitgebreide beschrijvingen van bezienswaardigheden langs de kust en op de eilanden, een hoofdstuk over de geschiedenis van Bretagne, veel praktische informatie, wandel- en fietsroutes plus 6 uitgeschreven autoroutes door het binnenland.
Auteur: Tineke Zwijgers | Fotografie: Dorien Koppenberg
Uitgever: TiDo Producties, 2020 (3e, herziene editie)

Paperback: € 20,95 | PDF: vanaf € 3,00

Meer informatie en bestellen: hetechtebretagne.nl

Fijn boek met goede balans tussen achtergrondinformatie en praktische zaken. Praktische indeling per regio. Leuke weetjes en goede tips voor overnachten, eten, tripjes en wandelingen. Mooie foto’s. Je voelt de liefde van de makers voor Bretagne en dat werkt aanstekelijk.

Rother wandelgids Bretagne

Veel wandelaars zweren bij de serie Rother gidsen en dat is heel terecht. Ze zijn degelijk, overzichtelijk en staan garant voor bijzondere wandeltochten op plekken die niet worden overlopen door toeristen. De Rother Bretagne is daarop geen uitzondering: 50 wandelingen langs de kust en door het Bretonse binnenland. Met duidelijke info over start- en eindpunt, zwaarte van de tocht, restaurants en cafés onderweg.
Elmar, 2015

Wandelen in Bretagne

Dé reisgids voor als je in Bretagne veel wil wandelen. In de inleiding tref je (beperkt) toeristische informatie over Bretagne aan (geen logeertips). De gids bevat 35 wandelroutes, verspreid over de kustregio en het binnenland. Ze variëren van 9 tot 21,5 km en zijn opgedeeld in 3 niveau’s, van makkelijk tot zwaar. Duidelijke routebeschrijvingen, met foto’s, een kaartje en achtergrondinformatie. Altijd up-to-date dankzij de website met routewijzigingen. Aanrader!
One Day Walks, 2015

Wat & Hoe hoogtepunten Bretagne

Wat & Hoe hoogtepunten Bretagne is de ideale reisgids voor een korte vakantie. Met de uitklapkaarten, plattegronden en duidelijke wandelkaarten vind je altijd de weg. En dankzij de Top 10-selectie en de beste hotspots weet je zeker dat je ook niets mist.
Kosmos uitgevers, 2022

Bretagne rondreis (PDF)

In deze digitale reisgids ontdek je bekende maar ook minder bekende plekjes van het mooie Bretagne:

• Volledige rondreis, uitgewerkt voor 14 dagen
  • 4 uitgewerkte stadswandelingen door de historische steden Fougères, Nantes, Rennes en Saint-Malo.
  • Verken de veelzijdigheid van Finistère met zijn indrukwekkende kustlijn.
  • Bezoek Carnac, de Franse versie van Stonehenge.
  • Verdwaal in de steegjes van pittoreske dorpjes zoals Pont-Aven, Pont-l’Abbe, Locronan en Dinan.
  • Spot vogels in Cap Fréhel en vergaap je aan de roze granietkust van Ploumanac’h
  • Beklim de hoogste vuurtoren van Europa voor een duizelingwekkend uitzicht.
  • Geniet van bijzondere natuurschoon (Huelgoat) en bezoek de Bretonse eilanden.
  • Proef de lokale lekkernijen en mis zeker de oesters niet.
  • Sluit af in het wereldberoemde Mont Saint-Michel.

170 pagina’s, €10,00

De leukste B&B’s en hotels

Logeren in Mesquer-Quimiac en omgeving

Mesquer-Quimiac is een goede uitvalsbasis voor het gebied. Je kunt er aangenaam overnachten in chambres d’hôtes Le Clos de Botelo. De excentrieke eigenares en kunstschilder Liliane Leduc verhuurt vier weelderig ingerichte kamers met eigen sanitair en verwent haar gasten met een goed ontbijt (met sap van eigen appels!).

Wandelvakantie in Bretagne

SNP Natuurreizen

Wandelen over de Sentier des Douanier, langs de spectaculaire Roze Granietkust van Bretagne, met de levendige haventjes van Paimpol, Port Blanc en Perros Guirec, waar overheerlijke visgerechten en ‘fruits de mer’ geserveerd worden. Afhankelijk van het getijde loop je langs de waterlijn, waarbij kleine rotseilandjes bezocht kunnen worden, of hoog boven zee, met uitzicht vanaf de kliffen.

Afhankelijk van het tij loop je langs de waterlijn, waarbij je rotseilandjes kunt bezoeken, of hoog boven zee, met uitzicht vanaf de kliffen. Je logeert in vaak mooi aan zee gelegen hotels en pensions. Niveau 2 (goede conditie).

Wandelreis Presqu’île de Crozon langs de kust van het prachtige Presqu’île de Crozon. Over stille stranden en door pittoreske vissersdorpjes naar de abdijruïnes van Landevennec en prehistorische menhirs. Je logeert in sfeervolle kleine hotels. Niveau 2 (goede conditie).

Meest gelezen deze week

Nieuwste reportages

Boekentips

Zes miljoen stappen

Dwars door Amerika loopt een ononderbroken voetpad van 4256 kilometer: de Pacific Crest Trail. Lonely Planet noemde het al ‘een mythisch avontuur’.Hoe komt een...