HomeBestemmingenNederlandRondwandeling door natuurgebied de Eijsder Beemden

Rondwandeling door natuurgebied de Eijsder Beemden

Bewaren
Bewaard

Uniek in heuvelrijk Zuid-Limburg: een vlakke wandeling langs het water. Vanuit het beschermde dorpsgezicht van Eijsden loop je door het kasteelpark en via de monding van de Voer naar de Maas. Door het ruige natuurgebied Eijsder Beemden kom je terug in Eijsden.

Eetcafé Aon 't Bat, Eijsden
Eetcafé Aon ’t Bat: een romantisch plekje

Routebeschrijving

Wandel, staand op het Von Geusauplein met je rug naar B&B Breusjterhofke, rechtsaf en aan het eind van de straat linksaf, Kennedylaan. Steek over en ga het fietspad rechts in. Je komt in het Ursulinenpark, met het vroegere klooster van de zusters Ursulinen.

Sla voor het gebouw linksaf en ga buiten het park rechtsaf, Breusterstraat. Wandel deze straat uit en ga linksaf, Kerkstraat. Steek verderop rechts het plein Vroenhof schuin over en sla tegenover de kerk de Sint Christinastraat in.

- Advertentie -

Volg rechtdoor en met een bocht naar links Bat, een straatje geplaveid met kinderkopjes dat je langs de Maas en eetcafé Aon ’t Bat voert.

Maas als taalgrens

Op het terras van eetcafé Aon ’t Bat kijk je uit op het voet- en fietsveer naar Ternaaien.
Of eigenlijk: Lanaye. Want in Eijsden vormt de Maas niet alleen de grens met België, maar ook de taalgrens. Aan de overkant begint Wallonië en is de voertaal Frans.

Kasteel Eijsden

Sla voorbij het café linksaf de Diepstraat in, een brede en licht stijgende kasseienstraat, en kies de eerste straat rechts, Graaf de Geloeslaan. Je komt langs de poort van Kasteel Eijsden (daterend uit 1636) en wandelt buurtschap Laag Caestert in.

Ga direct over een bruggetje naar rechts (ter hoogte van huisnr 10-12) en schuin rechts een voetpad in. Dat brengt je over een volgend bruggetje op een pad langs een snelstromende beek. Dit is de Voer, die verder oostwaarts ontspringt bij een kasteel in Sint-Pieters-Voeren en haar naam verleende aan de Voerstreek.

Volg het voetpad langs het water (links zie je een oude watermolen) en rechtsaf door een volledig overdekte beukenlaan. Je komt uit op het plein voor het kasteel.

Kasteel Eijsden

Ga hier linksaf en volg de beukenlaan tot je bij de Maas uitkomt (links kun je via een smal voetpad even afdalen naar de plek waar de Voer uitmondt in de Maas). Sla rechtsaf en volg het pad door het park. Na zo’n 50m begint links een afrastering.

Ga deze over via een overstapje en volg het steeds smaller wordende voetpad langs de Maas. Dit brengt je terug in Eijsden, aan het eind van de Diepstraat. Let op: in de zomer kan dit pad flink overwoekerd zijn door brandnetels. Lastig als je met blote benen wandelt! Om ‘brand’ te vermijden: blijf in dat geval het pad door het kasteelpark volgen. Dat brengt je met twee bochten naar rechts terug bij de poort. Ga onder de poort door en linksaf terug via de Graaf de Geloeslaan en de Diepstraat tot eetcafé Aon ’t Bat. Daar pak je de route weer op.

Natuurgebied de Eijsder Beemden

Volg het voetpad langs de Maas en de aanlegplaats van de veerpont. Via het klaphek wandel je natuurgebied Eijsder Beemden in. Blijf het graspad rechtdoor volgen (blauwe paaltjesroute). Ga bij het waterkwaliteitsmeetstation even rechts het verharde pad op en kies direct links het onverharde pad, dat later een breed graspad wordt. Sla op de kruising van graspaden linksaf en wandel verder langs de Maas. Je komt uit bij het clubhuis van WV Eijsden.

Ga door een draaihekje en volg het graspad langs de Maas. Je passeert bord 9 langs het water, dan grenspaal 48, en komt uit bij een afrastering. Maak een U-bocht naar rechts en wandel terug door het lage grasland. Met nu niet langer de Maas aan je linkerhand, maar de Pietersplas. Deze recreatieplas is in de winter populair bij watervogels.

Houd steeds links aan en blijf langs het water lopen tot je uitkomt bij de T-splitsing (even linksaf vind je restaurant Portofino). Ga naar rechts en direct linksaf een graspad in tussen hoge struiken en een waterplas. Volg dit tot een T-splitsing vlak voor het water en ga linksaf. Je komt weer uit bij het clubhuis van WV Eijsden.

Sla na het draaihekje linksaf en wandel net voor het tweede wildrooster rechts het grasveld op. Volg het pad langs de afrastering en de asfaltweg. Ter hoogte van een kleine jachthaven loop je linksaf door het draaihekje en rechtsaf verder langs de weg tot je Eijsden in loopt. Sla linksaf Spriemenstraat in, aan het eind links Kerkstraat en rechts Breusterstraat. Via het Ursulinenpark en de Kennedylaan kom je op het Von Geusauplein en ben je op nummer 25 terug bij B&B Breusjterhofke.

Eijsder Beemden praktisch

Route-informatie

Begin- en eindpunt: B&B Breusjterhofke, Von Geusauplein 25, 6245 GC Eijsden
Lengte: 10 km
Duur: 4 uur (inclusief rustpauzes)
Horeca: In Eijsden vind je vele cafés en restaurants. Aanrader is eetcafé Aon ’t Bat. Op driekwart van de wandeling kun je even van de route afwijken en iets eten of drinken in Portofino (wo-zo vanaf 11.00 uur)

De beste reisgidsen

Lopen door Limburgs Heuvelland

In deze gids zijn de allermooiste uitzichten, holle wegen, steile bergpaadjes en glooiende karrensporen vakkundig aan elkaar geregen tot stuk voor stuk prachtige wandelingen. De gids beschrijft achttien rondwandelroutes in Zuid-Limburg, variërend in lengte van 11 tot 18 kilometer.
Uitgever: Gegarandeerd Onregelmatig, 2017

Reisgids ‘Voeren buiten de lijntjes. De Euregio tussen Maastricht, Luik en Aken’

Je vindt in deze gids reisinformatie over de Voerstreek en de omringende steden en streken van de Euregio: Maastricht, Luik, Aken, Limburgs Heuvelland en Land van Herve. Met veel tips voor bijzonder eten en slapen. Plus een hoofdstuk over streekspecialiteiten, compleet met recepten (binnenkort herziene editie beschikbaar).

Auteur
: Tineke Zwijgers | Fotografie: Dorien Koppenberg
Uitgever: Davidsfonds Leuven, 2009
ISBN: 978 90 5826 623 1

De leukste B&B’s en hotels

Logeren in Eijsden

B&B Breusjterhofke in Eijsden
B&B Breusjterhofke

B&B Het Breusjterhofke heeft vijf kamers in een combinatie van romantiek en comfort. Bijzonder: wat je mooi vindt aan meubels en accessoires, kun je kopen. Het onthaal door eigenaren Angeline en Rob van der Pluym is Limburgs gastvrij: bij aankomst koffie en thee met zelfgebakken taart en ’s ochtends een uitgebreid ontbijt met eitje naar keuze: gekookt, gebakken of scrambled. Vanuit de B&B wandel je in enkele minuten naar de oever van de Maas.

Meest gelezen deze week

Nieuwste reportages

Boekentips

Zes miljoen stappen

Dwars door Amerika loopt een ononderbroken voetpad van 4256 kilometer: de Pacific Crest Trail. Lonely Planet noemde het al ‘een mythisch avontuur’.Hoe komt een...